Home>Weblog>Je lijf, psyche en bewegen

Weblog

Inspiratie of niet Lees verder
Naastenliefde Lees verder

Je lijf, psyche en bewegen

Je lijf, psyche en bewegen

De regen komt met bakken uit de lucht. Ik twijfel; de bank, een kop koffie samen met de krant trekken me meer dan een loopje door het bos. Ik heb  geen zin maar trek toch maar mijn hardloop kleren aan. De stap om naar buiten te gaan is dan makkelijker gemaakt, weet ik inmiddels. Ik zet me over de weerstand heen en ga tussen twee buien naar buiten. Na een goed uur sta ik voldaan en ontspannen onder de douche. Blij dat ik geweest bent. En dat beetje regen was juist lekker. De mensen die ik begeleid weten wel dat ik voorstander ben van bewegen en ik  probeer het dan ook altijd te stimuleren,  met name lekker buiten lopen. Ik weet dat het lastig kan zijn, je geen zin hebt, pijntjes voelt of te moe bent. En zeker nu de herfst inmiddels in volle gang is, is het voor velen misschien niet het moment om te beginnen of opnieuw te beginnen met hardlopen. Het zal je verbazen hoe vaak het toch lekker weer is en je gewoon erop uit kunt, en een buitje op zijn tijd is zelfs prettig. Als je eenmaal je rondje hebt gelopen, is de beloning groot. Je bent tevreden, voelt je ontspannen en het geeft je energie.

Wat doet dat bewegen toch voor ons? Waarom is het zo goed om regelmatig te bewegen. Om op het juiste gewicht te blijven uiteraard, je conditie te verbeteren maar vooral ook omdat je lichaam het zo prettig vindt en niet alleen je lijf maar ook je hoofd, je geest.  Ben je gespannen, ervaar je stress, dan zit je adem vaak hoog, en waarschijnlijk adem je zelfs veel te snel. Je lichaam is dan in rust  heel actief en dat kost enorm veel energie. Ga je bewegen dan zet je je lichaam aan tot arbeid. De arbeid die hoort bij een snelle en hoge ademhaling. Je lijf herkent dit als okay en gaat dan ontspannen. Wanneer je vervolgens na het sporten op de bank zit dan komt je lichaam veel meer in de ruststand. Het is dan wel belangrijk dat je ook je rust neemt en niet de direct door gaat met allerlei activiteiten. Op deze manier kan je dan weer energie terugwinnen. Dit heeft uiteraard ook invloed op je geest. Het is vaak  rustiger in het hoofd. Mijn ervaring tijdens het lopen is dat er allerlei gedachten komen en het razend druk is in mijn bovenkamer. Na een tijdje merk ik dat de gedachten zich meer ordenen en sommige vaak onzinnige gedachten verdwijnen. En soms komt er een goed idee voorbij. Nieuwe inzichten. Management-loopjes noemt mijn collega Elly dit. Gun je hoofd en je lijf het heerlijke gevoel van meer beweging. Het hoeft niet fanatiek maar drie keer in de week 30 minuten wordt toch wel aanbevolen. Heb je geen zin , denk er dan aan wat het je gaat opleveren. Trek alvast je kleren aan, en voordat je weet sta je toch buiten. Moeilijk alleen erop uit? Ga op zoek naar een loopclubje of loopmaatje. Heb je veel spanning, stress of ben je thuis vanwege burn-out / psychische klachten dan is misschien lopen met een running therapeut geschikter. Runningtherapie wint aan populariteit. Lees er over op internet of kijk eens op de site www.smartrunning.nl van mijn collega Elly. 

Zeker nu we meer binnen zijn de komende maanden is het fijn om buiten te zijn, even een frisse neus halen, de dufheid uit je hoofd. Zie je het niet zitten buiten, dan is de sportschool natuurlijk prima. Roeien, fietsen, de loopband.  Je krijgt minder de neiging om de snacken, je slaapt beter, verhoogt je libido. Kortom genoeg redenen om loopschoenen aan de schaffen en erop uit te gaan. Belangrijk is om altijd je grenzen in de gaten te houden en als je twijfelt, aan je huisarts je plannen voorleggen. Succes ermee!!

Hilde Huisman

Voor meer informatie over runningtherapie klik hier >>

Hilde Huisman & Co
T: 06 - 543 647 22
E: info@hildehuisman.nl

Volg ons ook op:

Volg Hilde Huisman & Co op LinkedIn